En dos av inspiration lika stark som sockerkicken från årets Eskilstunabakelse (grattis igen, Konditori Janeling som kammade hem titeln!). En kanondag med strålkastarljus på marknadsföring som engagerar. Gåshuden, som flera föreläsare snackade om. Det är där magin händer!
Tusen tack Emma Göransson från Create som kickade igång dagen med AI-marknadsföringsworkshop. ”En stöttning där autentiskt fortfarande är guld” innan det var dags att välkomna gäster in i biomörkret vid Biostaden i Eskilstuna. En schysst location för event, vilket vi hörde fler i minglet lyfta. Fint att få luta sig tillbaka, efter nudelsallad toppad med wasabipopcorn från Sundbyholms gästhamn, med ännu mer popcorn.
”Hur skapar vi viral puls?”
Frida Boisen var först ut bland våra klockrena föreläsare och pratade om giftermål, att det är fullt normalt att inte älska förändringar men också om att våga våga. ”Vad är det värsta som kan hända?” Frida unnade oss att dyka ned i nutiden och kika framåt. Trender inom framtidens marknadsföring, AIO (ja, ett O på också, Googla för mer info!) och digitala fotavtryck. Skjuter du från höften som Lucky Luke? Hört begreppet Happynomics? Och är det dags för intertelling som nästa nivå efter storytelling?
”Har du något stort på gång?”
Sedan klev den digitala rådgivaren, författaren och tidigare Google-chefen David Ståhlberg upp framför bioduken och bjöd bland annat på tandborsttestet. David berättade också om den sweet spot som finns mellan historia och framtid, där företag kan ha fotfäste i den del de redan är, samtidigt tänka på framtida kunden. Och vikten av att utgå från sin kärnhistoria i alla lägen. Vad slåss ni för? Vad siktar ni mot? Vad gör er bättre än andra? Det enkla är det svåra!
”Vi bryr oss inte om reklam som inte bryr sig om oss”
David påade nästa föreläsare, Jesper Andersson som är kundansvarig på Nord DDB, genom ett av sina schyssta exempel. Jesper fokuserade på Klarnas varumärkesresa från blå bank till rosa smooth shopping. Om när de lånade Mick Jaggers soffa för plåtningen med Snoop ”Smooth” Dogg, effektgurun Les Binet och bikuporna på McDonald´s tak. Hur många bryr sig om ifall 77 procent av alla varumärken försvinner imorgon, scrollar vi Eiffeltornets längd i telefonen varje dag och måste du ibland andas in lite luft för att se större ut än du är? Nu vet vi!
Tack, alla ni som kom och gjorde Stora Marknadsföringsdagen 2024 tillsammans med oss i Marknadsföreningen i Eskilstuna. Härligt surr! Det är alltid så fint att i minglet springa på kontakter – nya och bekanta face. Tack till er som hakade på vidare via tipspromenaden till nästa stopp, mysiga Eskilstuna Ölkultur, för att avrunda med beer-talk där den kreativa, mångsysslande projektledaren Peter Uksila bland annat pratade om effekter för eventpartners.
… och Götman Event & Kommunikation. Ni som tryggt styrt spakarna. TACK!
Sist men absolut inte minst: Ett stort tack till alla våra sponsorer som möjliggör MiE och Stora marknadsföringsdagen!
Vakna med MiE
Så, landa men ladda! Den 14 november kör vi årets sista Vakna med MiE!
Anmäl dig redan nu: mie.se/14-november/